התעמלות במים

התעמלות במים היא ענף ספורט שמתאים כמעט לכל אחד, אפילו לאלו מבינינו שלא יודעים לשחות. הפעילות מתבצעת במים רדודים – בדרך כלל בגובה בית השחי. בזכות כוח הציפה של מים, חלק הגוף השקוע במים מרגיש קליל, כשהוא שוקל רק כעשרה אחוזים ממשקלו האמיתי על היבשה. לכן המאמץ בכל תנועה הוא ממושך ואינו מסתייע בכוח המשיכה, וכתוצאה מכך המים מאפשרים פעילות בעומס גבוה תוך הסרת הלחץ מהמפרקים.

השפעת התנגדות המים על הפעילות הגופנית

במים התנועה היא איטית ולכן היא נשלטת ומבוקרת. כוח ההתנגדות במים גדול פי 12 מההתנגדות באוויר על הקרקע. ולכן ההתעמלות במים היא קשה יחסית ויעילה הרבה יותר מאשר על הקרקע.
בנוסף, בגלל התנגדות המים, מתחזקים השרירים בכל כיווני התנועה בצורה מאוזנת יותר.

עזרים להתעמלות במים

לצורך מניעה וטיפול בבעיות של אוסטאופורוזיס נשתמש בעזרים של המים החיוניים בין היתר להגברת המסה העומדת על העצם. ככל שהציוד בו נשתמש הוא קל יותר ובל שטח פנים קחב יותר, יגדל הקושי בהכנסתו למים.
העזרים הסטנדרטיים כוללים:

  • משקוליות מים העשויות קל-קר
  • "אטריות" – צינורות ספוגיות גמישות באורך של 1.80 מטר
  • מצופי רגליים
  • כפפות לייקרה מיוחדות בצורת סנפיר
  • מדרגה

למי מתאימה התעמלות במים?

התעמלות במים מתאימה ל:

  • נשים בהריון
  • נשים אחרי לידה
  • שיקום לאחר תאונות
  • בעלי עודף משקל
  • אוסטיופורוזיס
  • חולי לב
  • חולי סוכרת
  • לסובלים מבעיות מפרקים
  • לסובלים מבעיות או כאבי גב (בתנאי שאין הגבלה רפואית)

רקע על התעמלות במים

בשנות השמונים, החלו לשקם סוסים שנפצעו בעזרת תרגילים במים, וגילו שניתן לשמר ואף לשפראת הכושר שלהם. בעקבות זאת החליטו ליישם זאת גם על אנשים שסבלו מפגיעות במפרקים.

לאחר מכן החליטו לנצל את יתרונות המים לחיזוק ולהגמשה גם עם אוכלוסיות בריאות